[b][b][center]الصيانه اليوميه وتجهيز القطارات.. اذا تمت بوصول القطارات للمحطات النهائيه و مراكز الصيانه ....فيمكن اكتشاف العوارض فى بدارى الوقت واجراء اللازم وتكون القطارات مستعدة للسفر فى الميعاد و بالتالى تصل لجميع المحطات و تقوم منها فى مواعيدها المقررة ..
لكن الواقع بيقول / دة طويلة ودة قصيرة و دة بضائع....... ولرفض العاملين بقطاع ما الاستعداد بقطارات القطاع الاخر ... وده يبص لدة ويقول هوا مبيشتغلش انا هشتغل ليه..والحوافز مفيهاش مساواة .....يبقى الصيانة والتجهيز مش هتم فى ميعادها.. يعنى هيكون فيه تاخير ...يعنى القطارات مش هترتبط مع بعض...
ما هو الحل ....؟؟؟
--------------------------------------
المكان الواحد بمراكز الصيانة بة ثلاثة رؤساء طويلة قصيرة بضاعة على عدد محدود....وربما يكون عدد العاملين بالقطاعات الثلاث لايزيد عن عشرون عامل .....وصدرت تعليمات من كل قطاع ....اكيد هيكون فيه ثلاث مكاييل مهياش فى صالح السكة الحديد ....
الهيكلة دمرت كل شئ جميل بالهيئة...... مش كدة ولا اية ؟
متى هنصحح السكة الحديد.؟؟
........................................
المتسببين والمستفيدين من وراء هيكلة السكة الحديد... ......هم من حكومة النظام المخلوع ...فهل نحن على النهج سائرون..ونحن فى ظل ثورة تصحيح ....؟؟؟؟؟؟؟
ما هو الحل ....؟؟؟
...................................
منطقة وسط الدلتا تنتشز فى ثمانية محافظات وبها عشرة مراكز صيانة قطارات والادارة مركزية ...يبقى نبض العمال مش هيوصل للقيادات
اذن هم يعبرو عما بداخلهم بالاغتصامات لبعد القيادات..
........................................
من منا يوافق على الغاء الهيكلة ونحقق العدل بين العاملين باستبدال قطاعات الطويلة القصيرة البضاعة ..لتكون
1- قطاع الصيانه والشئون الفنيه للوحدات المتحركة .
2- قطاع التخطيط و التشغيل .
3- قطاع التسويق والمبيعات وخدمة العملاء
......................................
هذا التعديل لن يكلف الهيئة جنيها واحدا .......وسوف يتوفر عددا كبيرا من المهندسين والمستويات الاشرافية لينتشروا فى جميع مراكز الصيانة ......... كمان هنرجع منطقة شمال الدلتا.....